Audi Q7 – när KRIS får välja

Att bara inneha en Audi kan ses som kriminellt. Är det dessutom en av deras större ochj nyare modeller, typ deras SUV, så är det bara en tidsfråga innan dess förare ligger 4 ångströn bakom någon och hetsar eller kör för fort eller gör vårdslösa omkörningar. Därför är det lite typiskt att ordföranden i KRIS – Kriminellas Rätt I Samhället – fått sig en Audi Q7 av föreningen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kris-kopte-lyxbil

Det finns få bilar som skulle passa lika bra. Det skulle möjligen vara en gammal rostig Cheva van med matt lack. Båda dessa bilar utstråla kriminallitet. Audin utsrålar rysk maffia och Chevan utstrålar vanlig inbrott, våldtäkt och andra handfasta saker.

Mörklagda cyklister

Tänk att det är en nyhet att cyklister inte använder lyse nr de cyklar i mörker!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mork-arstid-hot-mot-cyklister

Det har jag vetat i flera år. Jag insåg det redan som nyutexaminerad körkortsinnehavara. Jag stod i en T-korsning och skulle höger. Det var sent på kvällen och totalt kolsvart ute. Jag ändrade mig och bestämde mig för att svänga vänster istället. Jag vred på huvudet och kollade runt bilen och bakom bilen så att det var fritt. Eftersom jag inte kunde se något så lade jag i backen på min gamla Mazda och började backa. Plötsligt var det någon, eller något, som dunkade till i bilen. Jag tvärnitade och såg skynten av en cyklist som hade fått vingla undan och i ilska över detta slagit näven i bilen. Jag blev livrädd och utgick från att jag gjort fel. Jag fick nämligen tidigt lära mig att det alltid är bilistens fel vad som än händer. Cyklisten kom snabbt iväg igen och fortsatte sin färd likt en mörk och i det närmaste osynlig skugga.

“Studien visar att mer än var fjärde cyklist som krockade med en personbil i mörker varken hade lyse eller reflexer”

Denna siffra förvånar mig inte alls. Cyklistens beteende i övrigt ändras ju inte speciellt mycket bara för att det blir mörkt. De skall ändå fara fram som vettvillingar både på trottoarer, mot enkelriktat och mitt på gatan. Om de klassats som vilt hade jag trots allt sluppit självrisken vid eventuell cyklistkollision. Värst tycker jag undomar i nedre tonåren är. För dem är cykeln fortfarande mer lekredskap än transportmedel. Hemma på gatan, eller till och med på badbryggan, far de fram och bygger ramper och hoppar och studsar med sina cyklar och är det inte så noga med lyse och trafikregler. Denna attityd tar de sedan med sig när de ger sig ut på gatan och cyklar ner till affären eller vart de nu skall hän. De cyklar på fel sida, de vinglar över hela vägbanan, de skall hålla på att stila och köra på bakhjulet och krumbukta sig. Att dessa glin skulle begripa att använda reflexväst och lyse är nog svårt om de inte först ändrar attityd till sitt cyklande.