http://www.dn.se/sthlm/stockholm-satsar–pa-cyklister

Man vill alltså tillåta cyklister att cykla mot rött och mot enkelriktat. Men det gör de ju redan? Cyklisten är trafikens mest anpassningsbara varelse. Ena stunden är de fordonsförare och cyklar på gatan, när det är stopp där blir det gångtrafikanter och cyklar vidare på trottoaren. I andra lägen är de höghastighetståg, speciellt i nedförsbackar och på kombinerade cykelbanor och trottoarer.

“Som cyklist värnar man om frihetskänslan, och när man sitter på en cykel är det inte lika lätt att åka runt två kvarter som när man åker bil.”
Som bilist värnar jag också om frihetskänslan. Det är inte alltid jag heller kan ta mig fram som jag vill, men jag får hålla mig till reglerna i alla fall. Det skulle bli ett jävla liv om jag började köra om på insidan, köra mot rött och enkelriktad. Ja, för att inte tala om vilket väsen det skulle bli om jag skulle gena tvärs över en plantering eller parker med min Volvo CrossCountry.

“Det riskerar att bli så att man struntar i regeln, och då är det bättre att under ordnade former se till att det blir lagligt, säger Per Ankersjö.”
Så kan man resonera om hastighetsgränserna också. 80 Km/tim på en fin väg gör att man riskerar att strunta i regeln. Eller 30 utanför skolor när det inte finns en unge i sikte.

“I höst presenteras därför en ny cykelplan som ska ge fler och bättre cykelvägar i huvudstaden.

Det är bra. Bygg fler cykelvägar så att vi bilister slipper riskera köra på en självmordsbenägen kamikaze-cyklist som kommer farandes som en oljad bilxt från en enkelriktad tvärgata.

Det är visst fler som är inne på min linje:

http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/trafikkaos-nar-cyklisterna-tar-over-32802