Nu i dagarna fick vi ganska mycket snö i vår del av landet. Efter en massa år med framhjulsdrift så är det intressant att köra en AWD-bil på vinterväg. Det har jag aldrig gjort mer än jag testat kompisens VW Passat Syncro. Och det var roligt. XC:n måste testas i halka så sagt och gjort.

Först och främst; bilen är utrustade med DSTC som är ett kombinerat antisladd- och antislirsystem. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Stability_and_Traction_Control

Detta system gör att man mer eller mindre inte kan provocera fram en sladd. Det ändrar dock inte på den naturlag som innebär att om det är halt och man är dum i huvudet så går det åt helvete. Alltså måste jag testa utan DSTC. Den går inte stänga av helt men med den “avstängd” har man reducerat effekten och man kan ha en… öh… hm… dynamisk… körstil. Vrider man hjulen och ger fullgas så går bilfan rätt fram. Kommer man in en kurva och ger gas så går det utmärkt att få en schyst sladd men det gäller att vara beredd på returen. Den kommer och helt plötsligt går man på tvären allt mer och mer och man finner sig sitta och klurar på hur i helsike man skall reda ut saken och vad man skall säga till försäkringsbolaget. Då rister det till hårt i bilen och elektroniken tar tag i saken och bromsar de hjul som behövs och stryper motoreffekten och man pustar ut. Möjligen att man kan få ett liiiitet kast åt andra hållet innan man är på rätt kurs igen. Jag skulle vilja testa att fortsätta gasa istället för att göra nybörjarmisstaget att släppa gasen och därmed få en lastväxelreaktion som ger en ännu värre sladd.

Skitbra, man kan ha lite kul men inte för mycket. Lite lagom svenskt sådär. Jag skulle dock vilja testa bilen helt utan DSTC och på en avlyst plan utan betongbarriärer, gropar, lyktstolpar eller kvarglömda Toyotor. Jag skulle vilja veta var gränsen går, vad jag kan göra och inte göra. Nu tar hängslena och livremmen över när det börjar bli intressant.

På vintern är det lite andra saker man skall täna på också. Man kan faktiskt åka av vägen trots att man själv är ofelbar i trafiken. I skuffen har jag en filt. Den kan man även ha som underlag om man skall hångla med någon ute i skogen. Varma handskar är bra att ha. Jag har även skaffat en snöskyffel med teleskophandtag. Största skillnaden mellan en 2-hjulsdriven bil och en 4-hjulsdriven är att man kommer längre ut i skiten och fastnar värre med en 4-hjulsdriven. Reflexväst skall man ha året om i bilen. Jag har även en till eventuell passagerare. Jag saknar vissa detaljer och skall försköa komma ihåg dessa, till exempel extra jacka och rejäla skor och kanske lite nödproviant. Inte för att jag tror att jag skall svälta ihjäl men jag sitter hellre fast i en snödriva tillsammans med några chokladkakor än utan.

Det var allt för idag. Ser ni en mörkgrå XC70 som kommer på bredställ och med en förare som ser panikslagen ut så är det jag. Håller i så fall undan utifall att DSTC:n inte skulle fungera smiley